2010-05-12 00:00:00

Vad Spahotellgästen vill ha

NY UNDERSÖKNING VISAR:

Spagästen vill koppla av och umgås - massage är viktigare än gym

Att gå på Spa kan vara allt från en avkopplande upplevelse till ett riktigt träningspass, allt beroende på vilket spa gästen väljer och vad som erbjuds. För att bli bättre på att ge gästerna det de verkligen vill ha har de tillfrågats om sina egentliga önskemål. Och nu vet man. Spabesöket är ett tillfälle att samla energi och bli ompysslad av kompetent personal i en harmonisk miljö.

De flesta spagäster vill koppla av, bli ompysslade och ha mycket service. De vill att personalen ska vara engagerad och trevlig. Maten ska ha hög kvalitet i restaurangen. Många äter gärna sallad i spaavdelningen, men där behövs ingen annan mat. Däremot gärna öl, vin och champagne i spaavdelningen. Den personal som ger de olika behandlingarna ska vara certifierade.

– I den stressade tillvaro som många har är ett spabesök en av de saker som bidrar till att man bibehåller sin hälsa och orkar med det snabba tempot i vardagen. Det är viktigt för oss att få veta vad spagästerna vill ha när de kommer till oss. Det gör oss bättre på att motsvara deras förväntningar. Många ser sitt spabesök som ett viktigt tillfälle till rekreation. Det säger Lars Sandberg, ordförande i föreningen Svenska Spahotell som beställt den här undersökningen för andra året i rad.

Hanna Svahn och Lenita Svensson har gjort undersökningen i form av en enkät på uppdrag av Svenska Spahotell. Den har skickats ut till alla medlemshotell. 23 av de 30 medlemshotellen deltog i undersökningen som pågick under årets första månader. Gäster som besöker ett spahotell främst åker dit för avkoppling, att umgås, må bättre mentalt samt för behandlingarna.

524 svarade på enkäten. Hälften av dem var 25-44 år. De flesta hade varit på ett spahotell en eller två gånger de senaste två åren. Hälften går på ett spa som de blivit rekommenderade eller hört är bra. Många tittar på hemsida innan de bokar ett spa och bokar sedan över internet. Viktigaste kvalitetsaspekten är att det är rent och fräscht på anläggningen och en lugn atmosfär. Det är viktigt att det finns bastu på spahotellet. Däremot är det inte lika viktigt varken med gym, utomhusaktiviteter eller föreläsningar.

Undersökningen presenterades på Svenska Spahotells branschdagar på Loka Brunn den 10-11 maj.