2011-04-29 00:00:00

Svenska Spahotell välkomnar två nya medlemmar

Hagabadet (Göteborg) och Cape East (Haparanda) är sedan i april 2011 medlemmar i branschorganisationen Svenska Spahotell.

Föreningen Svenska Spahotell arbetar för att höja standarden på svensk spaverksamhet och att främja utvecklingen av förstaklassiga spaupplevelser. Ett medlemskap i Svenska Spahotell innebär en garanti för gästerna att anläggningen motsvarar högt ställda krav vad gäller utbud och kvalitet på spaaktiviteter, behandlingar och mat.

– Jag är mycket glad att välkomna ytterligare två fina spaanläggningar - däribland vårt första dagspa - till föreningen, säger Lars Sandberg, ordförande i Svenska Spahotell.

Det är två relativt olika anläggningar som nu klarat av att uppfylla Svenska Spahotells kriterier. Hagabadet – föreningens första dagspamedlem - har funnits i sin nuvarande form på samma plats i Göteborg i årtionden, men den vackra byggnaden har rymt olika badinrättningar ända sedan slutet av 1800-talet. Nu har verksamheten utökats med ett rikt utbud av aktiviteter; behandlingar, friskvård, träning, konferens och restaurang - en modern spaanläggning av klassiskt snitt.

Cape East - nu Svenska Spahotells nordligaste medlem - slog upp portarna till sitt nya spa Midnight Ice sommaren 2010 och mottot är en hyllning till Finland, vilket bland annat manifesteras i världens största bastu med plats för 150 personer. I bastun kan man uppleva snöfall, även sommartid. Det spektakulära spat rymmer förutom flera olika bastur även isvak, hetpooler och dunderdusch med 100 liter kallt vatten. Gym, relax, tempererad utomhuspool och spabehandlingar finns också att tillgå.

– Vi tycker det är roligt att välkomna både ett klassiskt dagspa och ett nytänkande spahotell till föreningen. Under helt olika förutsättningar och i vitt skilda miljöer håller båda hög kvalitet och uppfyller våra kriterier med råge, säger Lars Sandberg.

För mer information, se:

www.svenskaspahotell.se
www.hagabadet.se

www.capeeast.se

För ytterligare information och kommentarer, kontakta:

Lars Sandberg, ordf. Svenska Spahotell 070-973 54 73,lars.sandberg@scandichotels.com
Karin Hagberg, marknadsassistent, 070-993 82 20, karin@svenskaspahotell.se

Svenska Spahotell är en förening för svenska högkvalitativa anläggningar med spaverksamhet. Föreningen arbetar för gemensamma kvalitetskrav och standarder i branschen samt för att sprida kunskap om, och främja utvecklingen av, förstklassiga svenska spaupplevelser. Medlemskap innebär en garanti för gästerna att spahotellet har ett förstklassigt utbud av behandlingar och aktiviteter samt att dessa utförs av välutbildad personal. Mer information finns på www.svenskaspahotell.se.