2011-05-26 00:00:00

Rekordstort intresse när svenska spabranschen samlas

Föreningen Svenska Spahotell växer stadigt. Antalet anslutna spa blir fler och allmänhetens intresse att komma till anläggningar ökar. För sjunde året i rad arrangerar föreningen Svenska Spahotell Spadagar för att samla branschen och berätta om nyheter, trender, dela erfarenheter och inspirera. Intresset har varit större än någonsin, samtliga deltagar- och utställarplatser är fullbokade och ca 250 personer kommer att delta i evenemanget.

Spadagarnas innehåll i korthet:

• Stora delar av den svenska spabranschen samlad – representanter från ca 40 anläggningar
  • Seminarier och workshops – nyheter, trender och branschkunskap
  • Leverantörsmässa med ca 30 utställare
  • Presentation av rapporten Spamarknaden i Sverige 2010
  • Vinnaren av utmärkelsen Årets KURage offentliggörs
  • Världsrekordförsök i utomhusmassage på stranden den 31/5 (med anledning av att Varberg firar 200 år som kurort)

På förra årets Spadagar var det premiär för rapporten Spamarknaden i Sverige, som Svenska Spahotell tagit fram i samarbete med SHR. Den visade att spabranschen under 2009 omsatte 3,2 miljarder kronor och sysselsatte 3000 personer. På årets Spadagar kommer Thomas Jakobsson från SHR att presentera färska siffror för spamarknaden 2010. Ett pressmeddelande om resultatet kommer att gå ut den 30/5.

Föreläsare under Spadagarna är bland andra:

Anna Bjurstam, Raison d’Etre - Hur bygger man ett framgångsrikt spa?
Charlene Florian, Kerstin Florian Inc. - Cutting Edge Global Spa Trends
Cecilia Goodwin, Arrivalguides - Spaguide i samarbete med Svenska Spahotell
Ewa Goos, Yasuragi Hasseludden - Spa Revenue Management
Anna-Cari Gund, GARM Nordic - Spa Around the World
Thomas Jakobsson, SHR - Spamarknaden i Sverige 2010
Göran Adlén - Trendspanarens Manifest
Jörgen Oom, Årets talare 2010 - Våga vara bäst!

För andra året i rad delar föreningen ut utmärkelsen Årets KURage. Den ges till en person som under det gångna året utmärkt sig genom en handling eller prestation och som nu är i behov av rekreation. Nomineringen har skett på Facebook, och vinnaren offentliggörs på Spadagarna.

Plats: Comwell Varbergs Kurort                       Datum: 29-31 maj

Presskontakt: Carina Wallberg, tel. 0340-629744, carina.wallberg@comwell.se

Mer information och programwww.svenskaspahotell.se/sv/spadagarna.aspx samtwww.facebook.com/spadagarna.

Svenska Spahotell är en förening för svenska högkvalitativa anläggningar med spaverksamhet. Föreningen arbetar för gemen-samma kvalitetskrav och standarder i branschen samt för att sprida kunskap om, och främja utvecklingen av, förstklassiga svenska spaupplevelser. Medlemskap innebär en garanti för gästerna att spahotellet har ett högklassigt utbud av behandlingar och aktivi-teter samt att dessa utförs av välutbildad personal. 34 företag är medlemmar i föreningen.