Spabloggen

Blogg

En riktigt bra föreläsare kan få dig att tänka i helt nya banor. Eller få dig sprängfylld med ny inspiration och insikter. Under Spadagarna på Tylösand den 28-30 maj välkomnas några av landets absolut bästa föreläsare och inspiratörer.

En riktig höjdpunkt blir förmodligen Arons Andersons föreläsning ”Det handlar inte om vilka förutsättningar man har, utan vad man väljer att göra med dem.”.  Aron Anderson är äventyraren som trots sitt rörelsehinder inte begränsar sina drömmar. Under en spännande föreläsning med mycket skratt, användbara verktyg och många insikter får man ta del av Arons erfarenhet av att maximera sin potential och nå sina mål, oavsett hinder. Aron har bestigit både Kebnekajse och Kilimanjaro, simmat från Stockholm till Åland, cyklat till Paris och inte minst skidat till Sydpolen! 2016 blev Aron utsedd till Årets talare.

Anna Bjurstam
Föreläsningen ”Internationella spatrender & spakoncept i världsklass” hålls av Anna Bjurstam, Vice VD på Six Senses Spa och Raison d'Etre, och hon har som uppgift att utveckla spakoncept i världsklass. Under 2017 öppnas inte mindre än tio nya internationella anläggningar. Anna delar med sig av internationella trender och tankar kring hur man på bästa sätt utvecklar sitt spakoncept och förvaltar sitt varumärke. Annas föreläsning har en klockren koppling till årets tema på Spadagarna 2017: ”Branding & Lyfestyle Concepts.”

Göran Adlén
Göran Adlén är trendanalytiker och har under senaste året fördjupat sig i spa- och hotellbranschen. Han delar med sig av klokheter och inspiration om hur man förädlar sitt varumärke och koncept. Hur gör man för att skilja sig ur mängden? Hur skapar man möjligheter av problem och hur vänder man tristess till passion? Göran kommer dela med sig med fakta och insikter kring sin senaste Trendrapport.

För marknadsavdelningen
Om du arbetar på en marknadsavdelning lär du knappast ha missat trenderna kring Influencer Marketing och förmodligen har ni redan provat att arbeta med bloggare i era sociala kanaler. Men vad är det verkliga värdet av marknadsföringen och hur går du bäst tillväga? Under Spadagarna berättar Linda Hörnfeldt, VD och grundare av Influencers of Sweden, hur du bäst jobbar med bloggare, YouTubers och andra influencers för att maxa din digitala marknadsmix.


När Spadagarna tar över Hotel Tylösand den 28-30 maj är en av de viktigaste bitarna att skapa en inspirerande nätverksplats.

Medvekande utställare är ett 50-tal leverantörer till spaanläggningarna (i stort sett ALLT man behöver för att driva ett spa) som får en unik möjlighet att träffa anläggningarnas beslutsfattare direkt – utan mellanhänder.

Exklusiv platinapartner detta år är det franska spamärket Cinq Mondes vars essens är behandlingar och produkter för ansikte och kropp med inspiration från världens alla hörn.

Produkterna har så långt det är möjligt ekologiska eller naturliga ingredienser. De har en härlig konsistens med ljuvliga dofter och innehåller det bästa växtriket har att erbjuda. Behandlingarna bygger på skönhets- och spa-ritualer från olika delar av världen - som exempelvis från Polynesien, Indien, Nordafrika och Brasilien.

- Cinq Mondes hittar man på över 1000 prestigefyllda spa- och hudvårdssalonger i över 40 länder. Av dessa drivs närmare femton under det egna namnet Cinq Mondes. Som exempel kan nämnas Monte Carlo Bay i Monaco, Beau Rivage Palace i Lausanne, Kempinski Palm Jumeirah i Dubai, La Plantation i Mauritius och Club Med Palmeraie i Marrakesh, berättar Tommy Simonsson från Skin Concept som representerar Cinq Mondes i Sverige.

Cinq Mondes lanserades i Sverige för något år sedan och används idag i utbildningen på Hudvårdshögskolan för Hudvård och Spa. Hittills återfinns produkterna på cirka tjugo hudvårdssalonger samt även på Blue Spa, Lidingö.

- Vi på Skin Concept, som sedan länge marknadsfört och distribuerat hudvårdsmärket Dermalogica och makeupserien Jane Iredale, ser fram mot att få träffa representanter för de mest prestigefyllda spaanläggningarna och presentera ett lyxigt spamärke, hälsar Tommy Simonsson.

Guldpartner från Finland

Som Guldpartner hittar vi det finska IT-företaget TAC IT Nordic som tillhandahåller ett ledande bokningssystem för bland annat spabehandlingar– vid namn Reservation Assistant.

-Vi hjälper spaanläggningar att optimera sina resurer och öka intäkterna. Systemet kan integreras i befintlig IT-miljö och är väldigt lättanvänt. På senare tid har vi tittat på lösningar hur man kombinerar bokningen av hotellrum med spa-behandlingar, spa-inträde eller bordbokning, säger Tom Tarmann från TAC IT Nordic.

Med funktioner som webbshop, inklusive onlinebokningar, Digital Signage som används för att visa ”sista minuten”- behandlingar och självbetjäningskiosker, leder TAC vägen till nya kreativa tillvägagångssätt.

TAC har 1 200 kunder globalt och i Sverige finns Ystad Saltsjöbad, Falkenberg Strandbad, Högbo Brukshotell och Grand Hotel i Stockholm på kundlistan.

-Vi har till slut hittat ett bokningssystem som löser våra ganska komplexa behov. Ett väl fungerande interface mellan hotellet och vår verksamhet, som också hanterar såväl dagspagäster som vår webbshop/bokningssida i en modern miljö, säger Anneli Falk från Grand Hotel.

- Vi deltog på Spadagarna förra året och njöt verkligen av atmosfären. Vi ser fram emot att träffa er alla igen, och hoppas på inspirerande samtal och nya bekanta, säger Tom Tarmann.

Decléor

Ytterligare en Guldpartner är hudvårdskonceptet Decléor som är ledande inom aromaterapi, det vill säga användandet av koncentrerade aromatiska växtessenser. Deras produkter har naturligt doftande och konserverande egenskaper, vilket gör dem rena, ett naturligt hudvårdsval.

Sedan företaget grundades i Paris för över 35 år sedan har ett forskarteam utvecklat Decléor till ett komplett hudvårdskoncept.

Hjärtat i serien är de unika, naturliga Aromessence - serumen. De aktiva molekylerna är så små att de lätt tar sig ned i huden där de djupbehandlar. Huvuduppgiften är att rena huden, stimulera cellförnyelsen och balansera huden. Aromessensen hjälper dessutom till att slussa ned övriga ingredienser i huden, vilket förstärker effekten av efterföljande crème.

Spadagarna är ett unikt nätverksevent för beslutsfattare inom branschen och dess leverantörer. Tillsammans är ambitionen att föra gästernas spa-upplevelser till nya höjder och att man ska komma tillbaka fulltankad med inspiration. I år är det Hotel Tylösand som slår upp portarna för kärntruppen från den svenska spabranschen.

Varje år samlas beslutsfattarna inom Svenska Spahotells 40-tal medlemsanläggningar till några härligt fullspäckade inspirationsdagar.

- Alla är där! Det är dagar med inspiration, affärsmöjligheter och erfarenhetsbyte kombinerat med festligheter. Snacka om att förena nytta med nöje, säger Hans Edberg, VD för Hooks Herrgård och Kia Andersson, ägare till Sankt Jörgen Park fyller i:

- Under dagarna kan man hitta nya bra leverantörer och träffa branschkollegor. Dessutom brukar det vara mycket intressanta föreläsningar.

Under 48 timmar får man alltså möjlighet till inspiration, föreläsningar, nätverkande, festligheter och erfarenhetsutbyte från kollegor i samma bransch.

Gediget program
I år, den 28-30 maj, är det Hotel Tylösand som tar emot gästerna för det populära eventet. Årets program är fortfarande inte helt spikat – men några godbitar avslöjas redan nu:

- Vi är oerhört stolta att bland annat kunna erbjuda föreläsningar av trendspanaren och inspiratörern Göran Adlén och den fantastiska äventyraren Aron Anderson. Sist men inte minst ser jag även fram emot att lyssna på Anna Bjurstam, som har en unik erfarenhet inom spa och wellness , och arbetar idag som vice VD på Six Senses Spa och Raiosn d’Etre, säger Sara Hellgren från Svenska Spahotell.

Anders Pertun, VD på Selma Spa, har stora förväntningar inför årets Spadagar:
- Jag ser verkligen fram emot att få träffa nya leverantörer och ta del av spännande föreläsningar, säger han.

Även Patric E Österström,VD på Stenungsbaden, är taggad:
- Både jag och övrig personal tycker detta är några kul, inspirerande och teambyggande dagar.

Tid att nätverka
En av Spadagarnas största syften är att skapa en inspirerande nätverksplats. Medvekande leverantörer till spaanläggningarna (i stort sett ALLT man behöver för att driva ett spa) får en unik möjlighet att träffa anläggningarnas beslutsfattare direkt – utan mellanhänder.

- Utställarplatserna blev snabbt fullbokade, så vill man vara med som leverantör för man hoppas på att det blir något återbud. Vi kommer ha ett fantastiskt brett utbud av spännande produkter och tjänster som visar upp sig för hotellmarknaden. Detta kommer bli några alldeles underbara försommardagar – jag lovar!, avslutar Hellgren.